Tanulás közösségi oldalakkal - Facebook
Nem telik el nap, hogy ne látnék több tucat embert - fiatalt, fiatalabbat és még fiatalabbat - amint a telefonjukon ellenőrzik a Facebook, Twitter, vagy ezekhez hasonló közösségi oldalakhoz kapcsolódó fiókjukat. És ezzel nincs is semmi problémám, sőt, ki is kellene ezt használni. Ha a diákokat nehéz rávenni, hogy érdeklődjenek az elavult oktatási módszerek általi oktatás iránt, akkor talán az a megoldás, hogy a tanár vessen be olyan eszközöket, amik jobban jelen vannak a diákok életében, és amikhez közelebb érzik magukat.
A tanulás és a Facebook
A Facebook megfelelő hely a kommunikációra és a hírekről való értesülésekre. Napi szinten használatban van ez a közösségi oldal, van, aki óránként, vagy akár még gyakrabban feltekint rá. Emellett mobil applikációként is jelen van, így tényleg bárhova magunkkal vihetjük, ha van okostelefonunk. Pont emiatt lenne érdemes ezt a felületet a tanulás elősegítésére. De hogy ezt hogyan lehet megvalósítani?
Mikor én magam is gimnazista voltam (nem is olyan régen, csupán 3 évvel ezelőtt) már csináltunk FB csoportokat néhány tárgyunkhoz, bár ezekben nem szerepelt a tanárunk. Viszont még így is nagyban megkönnyítette az életünket. Ha nem tudtunk valamit, vagy nem voltunk benne biztosak, akkor mindig akadt valaki a csoportban, aki meg tudta adni a választ. Ha valamelyikünk hiányzott egy óráról, akkor szinte azonnal, akár több forrásból is megkaphatta az órai anyagot, így könnyen behozhatta a lemaradást anélkül, hogy mindenfelé rohangálnia kellett volna a jegyzetekért. Ha valaki talált valami érdekeset, ami a tárgyhoz kapcsolódott, kiposztolhatta és így többünkhöz is eljuthatta.
A fenti példák alapján levonható a következtetés, hogy tanári beavatkozás nélkül is létrejöhetnek ezek a csoportok, és úgy is nagyon hasznosak lehetnek. Mi van viszont ha a tanár is bekerül a csoportba? A diákokkal kialakított kapcsolaton múlik, hogy élettel telibb lesz-e a csoport, vagy az élénkség lelohad-e. Viszont idővel az online kommunikáció fenntartása az osztálytermen kívül javíthat is ezen a kapcsolaton. Nem beszélve arról, hogy így a tanár közvetlenül juttathat el bármilyen anyagot/házit/segítséget a diákoknak.
Miért is jó, ha a tanár és a diákok létrehoznak egy Facebook csoportot?
- a tanár kiírhatja a házit, így ha valaki nem volt ott az órán/nem írta fel a házit az is értesülhet róla
- bárki megoszthat bármilyen cikket/videót/egyebet, amivel segíthet a többieknek, vagy csak szimplán megismertethet velük valamit
- megkönnyíti a segítségkérést, ha elakadna valaki - ott van a tanár, hogy segítsen, de akár a diákok is segíthetik egymást
- a tanár előzetesen megoszthat néhány az elkövetkező órával kapcsolatos dolgot, amivel a diákok nyerhetnek egy alapot, amire már könnyebben építkezhetnek az iskolai óra keretein belül
- feltételezhető, hogy mindenki megnézi a Facebook-ját legalább egyszer egy nap, így az információ biztosabban eljut mindenkihez
Természetesen nem csupán a Facebook alkalamzható ilyen célokra, vannak kifejezetten olyan oldalak, ahol tanulási céllal hozhatóak létre csoportok, mint például a
wikispaces.com
edmodo.com
quizlet.com.
Ezeknek tapasztalataim szerint annyi a hátránya, hogy könnyebben elfelejtődik a napi ellenőrzése (:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése