21. századi készségek
A 21. századi készségek tanítása és fejlesztése kiemelkedően fontos feladata az oktatásnak, ugyanis ezek birtoklása szükséges ahhoz, hogy az egyre gyorsabb ütemben fejlődő világban feltalálják magukat a diákok. A 20. században más elvárásokat állítottak az emberekkel szemben, más akadályokkal találták szembe magukat mint most a 21. században. Emiatt kell, hogy nagyobb hangsúlyt fektessünk a következőkben felsorolt készségekre. A fenti videóban négy ilyen elemet sorol fel Kathleen Kampa, tanár és író. Ezeket a "4C"-nek, azaz magyarra fordítva "4K"-nak hív, és további videókban ki is fejti ezeket (kreativitás, kritikus gondolkodás, kommunikáció, kollaboráció).
Kreativitás
A kreativitás elsősorban abban nyilvánul meg, hogy különböző perspektívákból tudjunk körbejárni egy dolgot, hogy újszerűen gondolkodjunk, azaz ne ragadjunk le a már megszokott és berögződött megoldásoknál és véleményeknél. Az oktatásban való alkalmazása sem tűnik nagy ördöngösségnek. Kérdezzünk szokatlan, és kihívást jelentő kérdéseket. Mutassuk meg, hogy bizonyos témákban több helyes válasz is lehetséges, érjük el, hogy a diákok merjenek továbbgondolni dolgokat.
Kritikus gondolkodás
Vezessük be a kutatásalapú tanítást (inquiry-based teaching). Vonjuk be a diákokat a tanítási folyamatban, ugyanis ezzel elérhetjük, hogy magasabb szinten gondolkozzanak, brainstormingoljanak, megláthassák a mintákat, a kapcsolatokat a különböző dolgok között. Adjunk lehetőségek kérdések feltevésére, vélemények kifejezésére. Vegyük rá a diákot, hogy gondolkozzon.
Kommunikáció
Ennél a készségnél a fontos az, hogy a diák megtanuljon tisztán, érthetően és lényegre törően beszélni. Hogy úgy kommunikáljon, hogy azt az üzenetet juttassa el másoknak, amit ő akar. Itt nem csupán a verbális kommunikációt kell megemlíteni, hanem a testbeszédet is - az arckifejezéseket, a gesztusokat.
Kollaboráció (Együttműködés)
Manapság a munka világában egyre gyakrabban szükséges az együttműködésre való képesség. Ezt már az iskolában lehet erősíteni, és kell is. Fejleszteni lehet játékokkal, projektekkel, egyéb páros- és csoportmunkákkal egyaránt. Ezeken keresztül a diákok figyelmesebbek lesznek, jobb kommunikációs képességekre tesznek szert és megismerkednek azzal, hogy milyen egy csapat tagjának lenni, hogyan kell megosztani a feladatokat, együttműködni másokkal.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése